Κάθε επισκέπτης του κτήματος Παλυβού γίνεται πρεσβευτής της Νεµέας
Το Αγρόκτηµα ταξίδεψε στη Αρχαία Νεµέα και το Κτήµα της οικογένειας Παλυβού. Στον προορισµό µάς υποδέχθηκαν οι γεµάτοι ανοιξιάτικα λουλούδια αµπελώνες και οι πάντα χαµογελαστές κόρες του Νεµεάτη οινοποιού.
Μαρίνα Σκοπελίτου
Η Ευαγγελία και η Βασιλική Παλυβού µίλησαν στο Αγρόκτηµα για την ευλογία να δουλεύουν µε µία από τις πιο ιστορικές ελληνικές ποικιλίες, για τις οµορφιές του τόπου τους, για τους επισκέπτες του οινοποιείου τους αλλά και για εκείνο το Πάσχα που µάθαιναν σε κάποιες Αµερικανίδες τουρίστριες να χορεύουν Καλαµατιανό.
«Οι γονείς µας, ο Γιώργος και η Αγγελική Παλυβού, είναι πρώτης γενιάς οινοποιοί και ξεκίνησαν όλο αυτό το εγχείρηµα το 1995. Πολύ µικροί τότε, γνώριζαν τ’ αµπέλια από τους παππούδες και τους γονείς τους, αλλά δεν είχαν καµία εµπειρία στο εµφιαλωµένο κρασί. Με µία-δύο ετικέτες την πρώτη περίοδο, φτάσαµε σήµερα στις δώδεκα ετικέτες και τις 250.000 φιάλες το χρόνο», ανέφερε η Βασιλική.
«Νιώθουµε πάρα πολύ τυχεροί που έχουµε στα χέρια µας το Αγιωργίτικο και κάνουµε µ’ αυτό αξιόλογα κρασιά µε αυτή», επισήµανε η Βασιλική. Αν και νιώθουν ευλογηµένες για την κληρονοµιά του τόπου τους, οι αδελφές Παλυβού εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το µέλλον της πολυδύναµης ποικιλίας. Πιο συγκεκριµένα, όπως µας εξηγεί η Ευαγγελία :«Αυτή τη στιγµή συζητιούνται δύο τρόποι για να αλλάξει η ζώνη ΠΟΠ της Νεµέας. Ο ένας από αυτούς είναι οι υποζώνες, που θεωρούµε ότι θα πλήξουν την υπόσταση της ποικιλίας. Ο δεύτερος είναι να δηµιουργηθεί µία σούπερ Νεµέα, βάσει συγκεκριµένων προδιαγραφών, που όπως είναι φυσικό δεν θα πιάνουµε κάθε χρόνο. Από την άλλη, δεν ξέρω πώς θα πείσουµε τον αµπελουργό να παράγει υψηλής ποιότητας σταφύλι όταν αυτή τη στιγµή σχεδόν όλα τα σταφύλια πληρώνονται στην ίδια τιµή».
Το κρασί µας ξεκινά στο αµπέλι…
Ακολουθώντας τα χνάρια της πρώτης, η δεύτερη γενιά του Κτήµατος Παλυβού πιστεύει ότι το κρασί ξεκινά στο αµπέλι. «Θεωρούµαστε ένα boutique οινοποιείο και αυτή είναι η δουλειά που θέλουµε να κάνουµε. Χωρίς να παράγουµε µεγάλες ποσότητες, µπορούµε να ελέγχουµε την ποιότητα», αναφέρει η Βασιλική για να συµπληρώσει η Ευαγγελία ότι: «το µεγαλύτερο πλεονέκτηµα του Κτήµατός είναι ότι διαθέτει τον δεύτερο µεγαλύτερο αµπελώνα της Νεµέας, έκτασης 400 στρεµµάτων».
Η ποικιλία των terroir του ιστορικού οινοπεδίου της Νεµέας δίνει πολλές και διαφορετικές εκφράσεις του Αγιωργίτικου. Η ποικιλοµορφία του φυσικού περιβάλλοντος ξεδιπλώνεται µε τον καλύτερο τρόπο µέσα από τις ετικέτες του Κτήµατος καθώς όλες είναι single vineyard. Με άλλα λόγια, κάθε κοµµάτι του αµπελώνα καλλιεργείται ξεχωριστά για να δώσει µία συγκεκριµένη ετικέτα. «Όσο ανεβαίνουµε υψόµετρο, έχουµε καλύτερη αποστράγγιση του εδάφους και χαµηλότερη στρεµµατική απόδοση άρα ποιοτικότερα σταφύλια. Για παράδειγµα, για την premium Νεµέα µας, το Ammos Terra Leone, η στρεµµατική απόδοση κρατιέται στα 500-700 κιλά το στρέµµα», αναφέρει η Βασιλική.
Τη φιλοσοφία του Κτήµατος όσον αφορά αµπέλι συµπληρώνει η εφαρµογή των αρχών της βιολογικής καλλιέργειας, ενώ επίσης σε συγκεκριµένα κοµµάτια γης γίνονται δοκιµές της βιοδυναµικής προσέγγισης.
Κάθε µέρα ανοικτό το οινοποιείο
Την ηµέρα που επισκεφθήκαµε το Κτήµα δεν ήµασταν οι µόνοι. Παρέες επισκεπτών κατέφθαναν, η µία µετά την άλλη, για να ξεναγηθούν στο οινοποιείο και τον αµπελώνα του.
«Πριν χρόνια ο πατέρας µου έκανε κάποια ταξίδια στην Αµερική. Γυρνώντας είπε στην µητέρα µου, ότι κάποια στιγµή θα έρχεται κόσµος στο οινοποιείο µας για να γνωρίσουν το κρασί µας. Η µητέρα µου τότε δεν τον πίστεψε. Μέσα στα επόµενα δύο χρόνια άρχισαν να έρχονται οι πρώτοι επισκέπτες», αναφέρει η Βασιλική. Το Κτήµα Παλυβού υπήρξε το πρώτο επισκέψιµο οινοποιείο της Νεµέας. Η αίσθηση της φιλοξενίας καθρεφτίζεται στα πρόσωπα των ανθρώπων, όπως και σε κάθε γωνιά του οινοποιείου, το οποίο δεν κλείνει ποτέ τις πόρτες του στον κόσµο. «Το οινοποιείο µας είναι ανοιχτό 365 ηµέρες τον χρόνο, ακόµη και τις αργίες. Έτσι, πέρυσι, την Κυριακή του Πάσχα µας επισκέφθηκαν τρεις Αµερικανές. Σας πληροφορώ ότι έµαθαν να τρώνε την πέτσα του αρνιού από τη σούβλα αλλά και να χορεύουν καλαµατιανά, ό,τι µπορούσαν δηλαδή…», αφηγείται η Βασιλική.
Ως υπεύθυνη marketing του οινοποιείου, η ίδια θεωρεί ότι η επιτυχία στο κοµµάτι του οινοτουρισµού µέρος της εξαγωγικής δραστηριότητας. «Το οινοποιείο µας εξάγει το 50% της παραγωγής του. Ωστόσο, για εµάς εξαγωγή είναι και τα µπουκάλια που οι ξένοι επισκέπτες µας για να τα πάρουν µαζί τους στη χώρα τους. ∆εν υπάρχει άνθρωπος που θα περάσει από το οινοποιείο µας και δεν θα πάρει µία Νεµέα για να την µεταφέρει στην Αµερική, τη Γερµανία ή την Κίνα».