Γράφει ο Αλ. Καλλίρης
(* Τίτλος από πρωτοσέλιδο Αθηναϊκής εφημερίδας)
Αρκετά χρόνια επιχειρείται να δημιουργηθεί ένα κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τη δημοκρατική λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Τ.Α) και την αποτελεσματική διοίκηση.
Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της Μεταπολίτευσης οδήγησαν σε πολλές δυσλειτουργίες, αναντιστοιχίες, αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων αλλά και σε επιμέρους επιτυχίες. Δεν ξεχνάμε και τους πρωτοπόρους αυτοδιοικητικούς Αντώνη Τρίτση, Γιώργη Κλάδο, Τάσο Αλιφέρη, Σταύρο Μπένο και τη συμβολή τους στην εξέλιξη του θεσμού.
Αξιολογώντας συστηματικά αυτή την εμπειρία, η αναγκαιότητα που προκύπτει, είναι η εκπόνηση ενός σχεδίου για την ουσιαστική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων, την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και της πολυνομίας, την ισόρροπη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, την θεσμοθέτηση διαδικασιών κοινωνικού ελέγχου και την ενεργοποίηση των πολιτών, ώστε να καταστούν συμμέτοχοι στη λήψη αποφάσεων και πραγματικοί ελεγκτές της εξουσίας.
Οι συνενώσεις των »ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ» και »ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» άνοιξαν τον δρόμο για ευρείες πολιτικές και τοπικές συνεργασίες, έκαναν ευκολότερη την διοίκηση των δήμων και κοινοτήτων, απόκτησαν πολύ πιο εύκολη πρόσβαση σε προγράμματα του ΕΣΠΑ και σε εθνικές επιχορηγήσεις και εκδημοκράτισαν σε μεγάλο βαθμό τον θεσμό
Η μεταρρύθμιση του Κλεισθένη ήρθε σαν πραγματική τομή, προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό στις τοπικές κοινωνίες και ειδικά στα χωριά, ενίσχυσε την επιρροή της Τ.Α μεγάλωσε τις προσδοκίες πήγε την Δημοκρατία εκεί που ανήκει, στον λαό.
Όσο κι αν η συντηρητική ΚΕΔΕ έβαλε ένα σωρό εμπόδια και προσκόμματα ο Κλεισθένης προχώρησε με μικρές υποχωρήσεις που όσοι τον πιστεύαμε είμασταν σίγουροι ότι θα καμφθούν μόλις οι τοπικές κοινωνίες δουν τα ευεργετήματα.
Η λειτουργία σχεδόν άμεσης δημοκρατίας η δημιουργία ξεχωριστού τοπικού ψηφοδελτίου ανά τοπική κοινότητα, η απλή αναλογική που φέρνει συνεργασίες πάνω από το τραπέζι στη βάση προγραμμάτων των παρατάξεων είναι αναμφισβήτητη δημοκρατική κατάκτηση και μεταρρυθμιστική τομή.
Ο Φιλόδημος Ι και ΙΙ ήταν το σωτήριο και απαραίτητο εύχρηστο εργαλείο χρηματοδοτήσεων και υλοποίησης μεγάλων έργων και προγραμμάτων που πραγματικά άλλαξε την μορφή σε πολλούς δήμους. Μόνο ο δήμος μας, πήρε σχεδόν υπερτριπλάσια ποσά από αυτά που του είχαν χορηγηθεί στα πέντε προηγούμενα χρόνια.
Οι αιτιάσεις Βορίδη ότι δήθεν η απλή αναλογική είναι προβληματική είναι ένα απλό ψέμα, μία συκοφαντία εναντίον της βούλησης των πολιτών, της ίδιας της δημοκρατίας
Πώς έκρινε ο Βορίδης ότι η απλή αναλογική δεν δουλεύει, όταν οι πρώτες ρυθμίσεις Θεοδωρικάκου ήταν να ακυρώσει την αντιπολίτευση και να μεταφέρει τον αποφασιστικό χαρακτήρα των Δημοτικών Συμβουλίων στις οικονομικές επιτροπές;
Πως έκρινε ο Βορίδης ότι η απλή αναλογική δεν λειτουργεί προεξοφλώντας αυθαίρετα ότι μόνο οι εκλεγμένοι δήμαρχοι ‘’νοιάζονται’’ για τον τόπο τους;
Πως έκρινε ο Βορίδης ότι η κορωνίδα της δημοκρατίας η απλή αναλογική είναι προβληματική;
Τα έκρινε γιατί από ότι φαίνεται ο ίδιος τελικά έχει πρόβλημα με την δημοκρατία. Για αυτό καταργεί τον 2ο γύρο σε περίπτωση που ο ένας εκ των υποψηφίων ξεπεράσει το 43% + 1 ψήφο και ταυτόχρονα προικοδοτεί με το 60% την πλειοψηφία στο Δ.Σ που πλέον περιορίζεται στο ρόλο του κομπάρσου.
Αφαιρεί την δυνατότητα των πολιτών να συμμετάσχουν στα κοινά καταργώντας τα τοπικά συμβούλια, βάζοντας τα κάτω από τις δημοτικές παρατάξεις
Καταργεί την οικονομική αυτοτέλεια των κοινοτήτων για τα τρέχοντα έξοδα τους.
Καταργεί την εκπροσώπηση όλων των απόψεων βάζοντας πλαφόν ψήφων στις παρατάξεις για να μπουν στο Δ.Σ.
Καταργεί την δημόσια διαβούλευση με φορείς και πολίτες.
Καταργεί την πολυφωνία μειώνοντας τον αριθμό των δημοτικών συμβούλων.
Γυρίζει την Τ.Α 70 χρόνια πίσω, πιστός στις ακραίες συντηρητικές-ακροδεξιές ιδεοληψίες του. Μισεί με λίγα λόγια τις δημοκρατικές διαδικασίες και τον έλεγχο σε τοπικό επίπεδο από τους πολίτες.
Αλ.Ι.Καλλίρης
Μέλος Συντονιστικού Ν.Ε Σύριζα-Προοδευτική Συμμαχία Κορινθίας-Τοπικός σύμβουλος Βραχατίου