Μετρό Θεσσαλονίκης: Δύο ακυρώσεις διαγωνισμών και μία απευθείας ανάθεση 30.000 ευρώ κόστισε το… μνημειώδες λογότυπο
Στην εκδήλωση που διοργανώθηκε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, παρουσιάστηκε το νέο λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Παρά την πρόθεση για μοντέρνα και αυθεντική αισθητική, το λογότυπο –ένα πεζό γράμμα «μ» μέσα σε κύκλο– προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στα social media, με πολλούς να σχολιάζουν το απλό και άνευρο σχέδιο.
Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, το πεζό «μ» επιλέχθηκε ως συμβολισμός του μετρό, διαφοροποιούμενο από το ευρέως χρησιμοποιούμενο κεφαλαίο «Μ» σε άλλες πόλεις.
Κόστος 30.000 Ευρώ με απευθείας ανάθεση
Η σχεδίαση του λογότυπου κόστισε στο Δημόσιο 30.000 ευρώ, μέσω απευθείας ανάθεσης. Σύμφωνα με το έγγραφο της ανάθεσης, είχαν προηγηθεί δύο διαγωνισμοί, οι οποίοι όμως ακυρώθηκαν. Ο πρώτος διαγωνισμός, που είχε προκηρυχθεί τον Φεβρουάριο με βραβεία για τους τρεις πρώτους νικητές, ακυρώθηκε έπειτα από αντιδράσεις της Ένωσης Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος. Τον Ιούνιο, ακολούθησε νέος διαγωνισμός χωρίς βραβεία, με τον ανάδοχο να επιλέγεται από τριμελή επιτροπή που, όπως αναφέρθηκε, δεν είχε ειδικό υπόβαθρο στο branding.
Όταν απορρίφθηκαν όλες οι προσφορές και ο χρόνος πίεζε ενόψει εγκαινίων, το έργο ανατέθηκε απευθείας, με την ίδια σύμβαση ύψους 30.000 ευρώ.
Η επιλογή του γραφείου και οι αμφιβολίες για τη διαδικασία
Το γραφείο που ανέλαβε το έργο είναι η MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE (MnMS), μια εταιρεία με ειδίκευση στο digital marketing και τον σχεδιασμό. Ωστόσο, η επιλογή της εταιρείας δημιούργησε αμφιβολίες, όπως αναφέρει ο Δημήτρης Φακίνος, Διευθυντής των ΕΒΓΕ και εκπρόσωπος της γραφιστικής κοινότητας. Ο κ. Φακίνος δήλωσε ότι η ανάθεση του έργου σε «άγνωστο» γραφείο εγείρει ανησυχίες, καθώς ένα τόσο σημαντικό δημόσιο έργο απαιτεί διαφάνεια και αξιοπιστία.
Τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι το 2023 είχε κύκλο εργασιών ύψους 374.044,81 ευρώ, αλλά τα έσοδα περιορίστηκαν στα 12.098,14 ευρώ, ενώ το 2022 κατέγραψε ζημία ύψους 20.902,48 ευρώ. Ως εκπρόσωπος της εταιρείας στο ΓΕΜΗ εμφανίζεται ο κ. Κωνσταντίνος Γκουγκάκης.
Αμφισβητήσεις για την αξία του Branding σε δημόσια έργα
Οι αντιδράσεις των πολιτών και της γραφιστικής κοινότητας υπογραμμίζουν τη σημασία του branding για δημόσια έργα μεγάλης εμβέλειας, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι επισημάνσεις για τη διαδικασία επιλογής και το κόστος του λογότυπου καθιστούν σαφές ότι η διαφάνεια και η αξιοπιστία είναι απαραίτητες σε τέτοιες περιπτώσεις, ώστε το κοινό να έχει εμπιστοσύνη στην ποιότητα και στη διαχείριση των δημόσιων πόρων.
Πηγή: ieidiseis.gr