Νοίκιαζε γκαράζ στα «παιδιά της Google» και σήμερα είναι αφεντικό του YouTube
Η γυναίκα που βρέθηκε στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή
Ήταν το 1998 όταν η Susan Wojcicki είχε ένα γκαράζ στο Menlo Park της Καλιφόρνια που νοίκιαζε σε δυο παιδιά, κάποιους Sergey Brin και Larry Page, έναντι 1.700 δολαρίων τον μήνα.
Τον επόμενο χρόνο θα πήγαινε να δουλέψει γι’ αυτούς και τη μηχανή αναζήτησης που είχαν φτιάξει, την Google, ως η 16η υπάλληλος της εταιρίας!
Η ίδια βρέθηκε στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή, η απίστευτη άνοδος της καριέρας της ωστόσο, μέχρι να γίνει γενική διευθύντρια του YouTube δηλαδή, μόνο συμπτωματική δεν ήταν.
Εκείνη ήταν που έχτισε ένα καλό μέρος της Google, όπως ολόκληρο το διαφημιστικό κομμάτι της, και ήταν ξανά αυτή που έπεισε τους Page και Brin να αγοράσουν την πλατφόρμα βίντεο YouTube! Κι έτσι ο κολοσσός σήμερα της Google έχει πολύ από Wojcicki μέσα της.
Στα 50 της σήμερα και ένα από τα πιο καυτά ονόματα της Silicon Valley, η Wojcicki μεγάλωσε κυριολεκτικά μέσα στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, καθώς ο πατέρας της, StanleyWojcicki, ήταν κοσμήτορας του τμήματος φυσικής. Η μητέρα της ήταν καθηγήτρια δημοσιογραφίας και η μικρή ενηλικιώθηκε μέσα στο πνεύμα.
Το πτυχίο της στην ιστορία και τη φιλολογία το πήρε από το Χάρβαρντ, ήταν ωστόσο ένα σεμινάριο που έκανε αργότερα στην πληροφορική που «άλλαξε τον τρόπο που έβλεπα τα πάντα».
Μετά έκανε μεταπτυχιακό στα οικονομικά, αλλά και ένα MBA στη διοίκηση επιχειρήσεων το 1998. Εκείνη τη χρονιά αγόρασε το σπίτι της στο Menlo Park και για να πληρώνει τις δόσεις του δανείου, νοίκιασε το γκαράζ σε δύο διδακτορικούς φοιτητές του Στάνφορντ, τους Larry Page και Sergey Brin.
Τους βοηθούσε όμως σε πολλά και διάφορα και έτσι το 1999 εκείνοι της ζήτησαν να ενταχθεί στην επιχειρηματική τους προσπάθεια. Ήταν μόλις η 16η υπάλληλος της Google και η πρώτη διευθύντρια μάρκετινγκ της εταιρίας. Τα Google Doodles, τα ειδικά λογότυπα της Google σε γιορτές και ειδικές περιστάσεις, ήταν μια από τις πρώτες ιδέες της.
Το 2003 θα είχε άλλη μια ιδέα, να παρέχει η Google διαφημιστικό χώρο και σε ιστοσελίδες και blogs, όχι απλώς μέσα στο δικό της περιβάλλον. Το νέο προϊόν, το AdSense, χρησιμοποιείται σήμερα από περισσότερους από 11 εκατ. ιστοτόπους και το 2017 έκλεισε με έσοδα πάνω από 95 δισ. δολάρια!
Το 2006 η Wojcicki άρχισε να ασχολείται με τα Google Videos, είδε όμως πως μια δωρεάν πλατφόρμα βίντεο, YouTube την έλεγαν, μάζευε όλο τον κόσμο. Και την είδε από τα παιδιά της, που περνούσαν εκεί όλη τους τη μέρα. Έφτιαξε λοιπόν μια παρουσίαση, για «να δικαιολογήσω την αγορά στον Page και τον Brin», και τους παρουσίασε την ιδέα της να εξαγοράσει η Google το YouTube έναντι 1,65 δισ. δολαρίων.
Πόσο αξίζει σήμερα το YouTube; Σύμφωνα με τη φετινή εκτίμηση της Morgan Stanley, 160 δισ. δολάρια. Τον Οκτώβριο του 2010, έγινε μια από τους 8 αντιπροέδρους της Google, υπεύθυνη για όλο το διαφημιστικό τμήμα του κολοσσού, και τον Φεβρουάριο του 2014 αντικατέστησε τον ένατο υπάλληλο της Google, τον Salar Kamangar, ως διευθύνουσα σύμβουλος του YouTube.
Αφού υποδέχτηκε και το πέμπτο παιδί της εκείνη τη χρονιά, υπενθύμισε σε όλους πως ήταν 4 μηνών έγκυος όταν προσχώρησε στην Google το 1999, κάνοντας τη δική της πετυχημένη εκστρατεία για την άδεια μητρότητας και μια σειρά από επιδόματα που χρειάζονται οι νέες μητέρες.
Αφού έφτασε το YouTube στους 1,8 δισ. μηνιαίους χρήστες και την προσωπική της περιουσία στα 480 εκατ. δολάρια, το Forbes την κατέταξε το 2018 ως έβδομη πιο δυνατή γυναίκα του κόσμου.